Trójkołowe pojazdy Kawasaki
Przed czterokołowym „quadem”, Kawasaki był jednym z innowatorów pojazdów terenowych, „trójkołowców”, które były jednym z pierwszych produktów wyprodukowanych w fabryce Kawasaki w Lincoln w stanie Nebraska.
"Trajki" używano w Europie głównie jako pojazdy robocze przez rolników ale szybko powstał rynek rekreacyjny dla tych pojazdów. Niskociśnieniowe opony pozwalały wjechać prawie wszędzie nie uszkadzając przy tym nawierzchni.
Rolnicy – zwłaszcza ci, którzy uprawiali ziemię na stromych wzgórzach lub skalistym terenie – mogli nagle użyć pojazdu do poruszania się po swojej posesji z większą zwinnością niż nawet 4x4… i przy znacznie niższych kosztach! Rolnicy szybko zdali sobie sprawę, że mały promień skrętu i szybkie przyspieszenie wózków czyni je idealnymi do wypasu owiec.
KLT200 z 1981 roku był jedną z największych maszyn dostępnych w momencie premiery, wcześniejsze trójkołowce innych producentów były niewiele więcej niż zabawkami z silnikami 70 lub 90 cm3. Zaawansowane funkcje (jak na lata 80-te) obejmowały rozruch elektryczny, automatyczne napinanie łańcucha rozrządu i mechanizm różnicowy o dwóch trybach oraz opcjonalną kulę holowniczą do ciągnięcia przyczepy.
Dzieląc rynek tylko z jednym japońskim konkurentem, te trójkołowce szybko ugruntowały markę Kawasaki na rynku pracy jako producenta niezawodnych i trwałych maszyn o dożywotnich osiągach połączonych z solidną inżynierią.
W latach 80-tych seria trójkołowców Kawasaki oferowała zasadniczo dwie opcje: pojazdy robocze oraz pojazdy wyścigowe lub rekreacyjne. Podczas gdy w czterosuwowych maszynach roboczych pojawiły się takie elementy jak stojaki do przenoszenia i wtyczki elektryczne, modele Tecate zostały wyposażone w wysokowydajne dwusuwowe silniki podebrane z motocrossu, odpowiednie do wyścigów pustynnych lub plażowych w USA, gdzie ten typ maszyny stał się bardzo popularny.
W 1985 roku czterokołowy, napędzany wałem Bayou 185 pokazał, że dni trójkołowca są policzone, ponieważ rynek pojazdów klasy podstawowej rósł, a klienci domagali się pojazdów rekreacyjnych z których mogłaby korzystać cała rodzina.
Rok 1986 był ostatnim rokiem, w którym trzykołowe pojazdy Kawasaki były dostępne w wersji sportowej i rekreacyjnej, sprzedawane obok pierwszego czterokołowego rolniczego quada Kawasaki KLF300-A Bayou. Kawasaki KXT250-B wyglądał jak trójkołowy motocykl motocrossowy i zachęcał do „ostrej” jazdy w terenie.
Dla Kawasaki trójkołowce nie tylko otworzyły ogromny rynek, który jest obecnie obsługiwany przez czterokołowe ATV i gamę MULE, ale wraz z produktami takimi jak skuter wodny Jet Ski, poszerzyły popularność marki Kawasaki wśród ludzi niezainteresowanych motocyklami.
Trójkołowce bardzo mocno przyczyniły się do rozpoznawalności marki Kawasaki, dodatkowo zachęcały do podróżowania po bezdrożach.
Sześć szybkich faktów – Kawasaki Trikes
• Kiedy został wprowadzony na rynek w 1981 roku, KLT200 był największym dostępnym pojazdem trójkołowym
• Rekreacyjne modele Bayou zostały nazwane na cześć surowego terenu kalifornijskiego półwyspu Baja
• Oryginalne modele nie miały przedniego zawieszenia, wykorzystywały niskociśnieniowe opony do amortyzacji wstrząsów
• Kawasaki wprowadziło model z kamuflażem (camo) dla myśliwych zwany Duckster, oparty był na modelu Kawasaki KLT200
• Kawasaki wyprodukowało własne koła do trójkołowców i quadów i jest obecnie światowym liderem w dostawach kół do pojazdów ATV i użytkowych.
• Mechanizm różnicowy działający w dwóch trybach umożliwia wykonywanie bardzo ciasnych zakrętów lub, gdy jest zablokowany, zapewnia maksymalną przyczepność na stromych podjazdach.